Web
Analytics

VINDERS WORDEN BLIJVERS, MAAR HOE DAN?

Je website wordt goed gevonden, je komt hoog in de zoekresultaten uit als mensen je gaan Googelen. Dat is mooi, want je hebt daar ook van alles voor gedaan om dat voor elkaar te krijgen. Je houdt je site in beweging door er regelmatig een blog op te plaatsen en in de teksten op de pagina zijn de zoektermen verweven waarvan jij weet dat mensen ze gebruiken om je te vinden. Het is alleen jammer dat bezoekers je site ook bijna meteen weer verlaten.

 

Meten is weten

Hoe weet je dan dat bezoekers snel weg zijn van je site? Via Google Analytics kun je zien hoeveel mensen je vinden en hoe hoog het bounce percentage is. Een bezoeker die op je website belandt en geen andere (meetbare) actie uitvoert wordt gezien als een bounce. Als er in Google Analytics staat dat je een bouncepercentage hebt van 80% betekent dit dat 80% van de bezoekers naar je website slechts één pagina bezocht en vervolgens weer wegging.

Wat je dus wil is veel nieuwe bezoekers die allemaal rondstruinen op je site.

 

Ken je doelgroep

Zie het als het uitzoeken van een boek in een boekenkast. Een prachtige kast op een plek waar je niet omheen kunt. Alleen.... de boekruggen staan gerangschikt op kleur. Voor mij zou dat geen logische ordening zijn, maar misschien voor iemand die de covers van de boeken wil gebruiken om er een kunstwerk/collage mee te maken juist weer wel. Ken je doelgroep en weet dus waar ze naar op zoek zijn. Zorg vervolgens dat de structuur van je site zo helder is voor die doelgroep dat vinden een fluitje van een cent wordt.

 

Bied de oplossing

Zorg dat je weet waar ze naar zoeken, of wat hun probleem is en kom met de oplossing.

 

Klare taal

Zorg voor een helder verhaal zonder moeilijke woorden of vaktermen. En als jargon onvermijdelijk is, leg het dan uit. en maak het de bezoeker vooral makkelijk om informatie op te vragen of contact op te nemen. Bijvoorbeeld met bestel-, vraag aan- of contactknoppen, waaronder een eenvoudig formulier schuilgaat. Een call-to-action dus.

 

En mijn eigen call to action?

Wat ik bijvoorbeeld nooit had kunnen bedenken is dat ik vaak gevonden word op de zoekterm grafisch alfabet.

Op deze pagina staan allerlei vaktermen uitgelegd, maar hij is niet makkelijk te vinden op mijn site.

Helemaal onderaan elke pagina vind je hem als link.

 

Misschien voor mij een call-to-action? Eens kijken of dat mijn bounce rate daalt als ik deze pagina beter vindbaar maak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verdistraat 52

5144 XS Waalwijk

KvK 18129944

BTW NL 001.252.818 B88

Whatsapp business

KvK 18129944

BTW NL 001.252.818 B88

Je website wordt goed gevonden, je komt hoog in de zoekresultaten uit als mensen je gaan Googelen. Dat is mooi, want je hebt daar ook van alles voor gedaan om dat voor elkaar te krijgen. Je houdt je site in beweging door er regelmatig een blog op te plaatsen en in de teksten op de pagina zijn de zoektermen verweven waarvan jij weet dat mensen ze gebruiken om je te vinden. Het is alleen jammer dat bezoekers je site ook bijna meteen weer verlaten.

 

Meten is weten

Hoe weet je dan dat bezoekers snel weg zijn van je site? Via Google Analytics kun je zien hoeveel mensen je vinden en hoe hoog het bounce percentage is. Een bezoeker die op je website belandt en geen andere (meetbare) actie uitvoert wordt gezien als een bounce. Als er in Google Analytics staat dat je een bouncepercentage hebt van 80% betekent dit dat 80% van de bezoekers naar je website slechts één pagina bezocht en vervolgens weer wegging.

Wat je dus wil is veel nieuwe bezoekers die allemaal rondstruinen op je site.

 

Ken je doelgroep

Zie het als het uitzoeken van een boek in een boekenkast. Een prachtige kast op een plek waar je niet omheen kunt. Alleen.... de boekruggen staan gerangschikt op kleur. Voor mij zou dat geen logische orde zijn, maar misschien voor iemand die de covers van de boeken wil gebruiken om er een kunstwerk/collage mee te maken juist weer wel. Ken je doelgroep en weet dus waar ze naar op zoek zijn. Zorg vervolgens dat de structuur van je site zo helder is voor die doelgroep dat vinden een fluitje van een cent wordt.

 

Bied de oplossing

Zorg dat je weet waar ze naar zoeken, of wat hun probleem is en kom met de oplossing.

 

Klare taal

Zorg voor een helder verhaal zonder moeilijke woorden of vaktermen. En als jargon onvermijdelijk is, leg het dan uit. en maak het de bezoeker vooral makkelijk om informatie op te vragen of contact op te nemen. Bijvoorbeeld met bestel-, vraag aan- of contact-knoppen, waaronder een eenvoudig formulier schuilgaat. Een call-to-action dus.

 

En mijn eigen call to action?

Wat ik bijvoorbeeld nooit had kunnen bedenken is dat ik vaak gevonden word op de zoekterm grafisch alfabet.

Op deze pagina staan allerlei vaktermen uitgelegd, maar hij is niet makkelijk te vinden op mijn site.

Helemaal onderaan elke pagina vind je hem als link.

 

Misschien voor mij een call to action? Eens kijken of dat mijn bounce rate daalt als ik deze pagina beter vindbaar maak.