VIJF TIPS WAARMEE OOK JIJ JE WEBSITE ZELF ONDERHOUDT

Zie jij er tegenop om je website zelf te onderhouden? Al dat technisch gedoe en wat als er wat fout gaat? Zelf doe ik zo vaak aanpassingen aan mijn website, dat ik me niet voor kan stellen dat ik al die ideeën die ik ervoor heb niet zelf uit kan voeren. Maar ja, ik ben natuurlijk zelf de websitebouwer. Met deze vijf tips kun jij ook zelf je website up-to-date houden.

 

Zo fijn om ideeën meteen uit te kunnen voeren

Ik heb vaak last van voortschrijdend inzicht Dan bedenk ik bijvoorbeeld dat het beter is om die ene blogpagina een andere titel of omschrijving te geven omdat mijn doelgroep daar eerder op zal zoeken. Of ik bedenk een actie of weggever en heb daarvoor een extra pagina op mijn website nodig.

 

Ik kom nogal eens ondernemers tegen die dat soort inzichten ook hebben maar ze snel op de lange baan schuiven. “Te ingewikkeld en duur, want dan moet ik mijn websitebouwer weer inschakelen.” En een e-maillijst met potentiële klanten opbouwen? Daar heb je dan weer een e-mailprovider voor nodig zoals Mailchimp, Autoresponder, Laposta of Mailblue en die moet aan je website gekoppeld worden. Lastig. Tenslotte is het ook belangrijk om je website regelmatig te checken op ‘broken links’. Niets zo vervelend als een downloadknop die niet werkt of een formulier dat niet verzonden wordt. Eigenlijk wil je dat allemaal zelf kunnen.

 

Je doet jezelf en je onderneming tekort als je deze marketingtechnieken en onderhoudswerkzaamheden geen onderdeel laat zijn van je dagdagelijkse werk, maar ze er zo af en toe maar een beetje bij doet. Want zo komt je website nooit goed in het zicht van Google of je potentiële klanten.

 

Net als dat je het de bezoekers van je website makkelijk moet maken om bijvoorbeeld contact op te nemen met jou, moet je het jezelf ook niet moeilijker maken dan nodig is om jou en je website beter zichtbaar te maken en technisch in orde te houden.

 

Wat heb je nou nodig om een en ander zelf te kunnen doen.

 

  1. Je hebt een website nodig met een CMS (Content Management Systeem). De naam zegt het al, je kunt hiermee de content (inhoud) van je website managen. Vraag dit aan je websitebouwer.
  2. Vraag ook beheerdersrechten aan je websitebouwer (inlognaam en wachtwoord) voor dit CMS. Bewaar de inloggegevens in een password manager app op je telefoon, dan heb je ze altijd bij de hand en is dat in ieder geval geen excuus meer om niet aan je site te werken ;-)
  3. Een tekst aanpassen op je website zal na inloggen vaak zichzelf wel wijzen, maar voor bijvoorbeeld het aanmaken van een nieuw blog of een nieuwe pagina is een eenmalige live instructie vaak wel nodig of vraag om instructievideo’s per onderwerp. Daarna kun je deze dingen in een CMS zelf.
  4. De juiste mindset is belangrijk. Maak je website bijhouden onderdeel van je werk. Plan bijvoorbeeld een dagdeel per week voor marketingzaken als website onderhoud, blogs schrijven en social mediaberichten maken. Omdat je nu weet hoe het moet, hoef je het niet meer uit te stellen. Werk regelmatig aan je website, zodat het een routine wordt. Ook Google waardeert het als er regelmatig wat verandert op je site. Voeg reviews van klanten toe en zet die ook in je Google bedrijfsprofiel.
  5. Koppel Google Search Console aan je website of laat dit doen. Dit is een eenmalige actie en hiermee krijg je niet alleen inzicht in het aantal bezoekers, maar Google checkt ook of je site goed werkt op een mobiele telefoon bijvoorbeeld.

 

Ja je moet er wel wat voor doen, maar je moeite zal beloond worden al is het alleen maar met een stukje rust en de zekerheid: “Ik kan dit”.

 

Heb je nog geen website met een CMS? Download dan mijn checklist ‘Doe mij een website’. Werk de punten af en je bouwt samen met je websitebouwer vlot de website van je dromen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar Blogs

 

 

 

Download GRATIS checklist

Deze checklist helpt je de stappen te maken die nodig zijn bij het starten met een (nieuwe) website.

Whatsapp business

KvK 18129944

BTW NL 001.252.818 B88

Zie jij er tegenop om je website zelf te onderhouden? Al dat technisch gedoe en wat als er wat fout gaat? Zelf doe ik zo vaak aanpassingen aan mijn website, dat ik me niet voor kan stellen dat ik al die ideeën die ik ervoor heb niet zelf uit kan voeren. Maar ja, ik ben natuurlijk zelf de websitebouwer. Met deze vijf tips kun jij ook zelf je website up-to-date houden.

 

Zo fijn om ideeën meteen uit te kunnen voeren

Ik heb vaak last van voortschrijdend inzicht Dan bedenk ik bijvoorbeeld dat het beter is om die ene blogpagina een andere titel of omschrijving te geven omdat mijn doelgroep daar eerder op zal zoeken. Of ik bedenk een actie of weggever en heb daarvoor een extra pagina op mijn website nodig.

 

Ik kom nogal eens ondernemers tegen die dat soort inzichten ook hebben maar ze snel op de lange baan schuiven. “Te ingewikkeld en duur, want dan moet ik mijn websitebouwer weer inschakelen.” En een e-maillijst met potentiële klanten opbouwen? Daar heb je dan weer een e-mailprovider voor nodig zoals Mailchimp, Autoresponder, Laposta of Mailblue en die moet aan je website gekoppeld worden. Lastig. Tenslotte is het ook belangrijk om je website regelmatig te checken op ‘broken links’. Niets zo vervelend als een downloadknop die niet werkt of een formulier dat niet verzonden wordt. Eigenlijk wil je dat allemaal zelf kunnen.

 

Je doet jezelf en je onderneming tekort als je deze marketingtechnieken en onderhoudswerkzaamheden geen onderdeel laat zijn van je dagdagelijkse werk, maar ze er zo af en toe maar een beetje bij doet. Want zo komt je website nooit goed in het zicht van Google of je potentiële klanten.

 

Net als dat je het de bezoekers van je website makkelijk moet maken om bijvoorbeeld contact op te nemen met jou, moet je het jezelf ook niet moeilijker maken dan nodig is om jou en je website beter zichtbaar te maken en technisch in orde te houden.

 

Wat heb je nou nodig om een en ander zelf te kunnen doen.

 

  1. Je hebt een website nodig met een CMS (Content Management Systeem). De naam zegt het al, je kunt hiermee de content (inhoud) van je website managen. Vraag dit aan je websitebouwer.
  2. Vraag ook beheerdersrechten aan je websitebouwer (inlognaam en wachtwoord) voor dit CMS. Bewaar de inloggegevens in een password manager app op je telefoon, dan heb je ze altijd bij de hand en is dat in ieder geval geen excuus meer om niet aan je site te werken ;-)
  3. Een tekst aanpassen op je website zal na inloggen vaak zichzelf wel wijzen, maar voor bijvoorbeeld het aanmaken van een nieuw blog of een nieuwe pagina is een eenmalige live instructie vaak wel nodig of vraag om instructievideo’s per onderwerp. Daarna kun je deze dingen in een CMS zelf.
  4. De juiste mindset is belangrijk. Maak je website bijhouden onderdeel van je werk. Plan bijvoorbeeld een dagdeel per week voor marketingzaken als website onderhoud, blogs schrijven en social mediaberichten maken. Omdat je nu weet hoe het moet, hoef je het niet meer uit te stellen. Werk regelmatig aan je website, zodat het een routine wordt. Ook Google waardeert het als er regelmatig wat verandert op je site. Voeg reviews van klanten toe en zet die ook in je Google bedrijfsprofiel.
  5. Koppel Google Search Console aan je website of laat dit doen. Dit is een eenmalige actie en hiermee krijg je niet alleen inzicht in het aantal bezoekers, maar Google checkt ook of je site goed werkt op een mobiele telefoon bijvoorbeeld.

 

Ja je moet er wel wat voor doen, maar je moeite zal beloond worden al is het alleen maar met een stukje rust en de zekerheid: “Ik kan dit”.

 

Heb je nog geen website met een CMS? Download dan mijn checklist ‘Doe mij een website’. Werk de punten af en je bouwt samen met je websitebouwer vlot de website van je dromen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar Blogs