WEET JIJ HOEVEEL BEZOEK JE  WEBSITE KRIJGT?

De statistieken van Instagram geven me zodra ik dat wil weten de cijfers. Heb ik meer volgers deze week en hoe zit het met de betrokkenheid van die volgers? Goed om te weten, want ik kan mijn strategie erop aanpassen. Marketing is geen doel op zich, maar een middel om een doel te bereiken en de cijfers geven weer of dat lukt. Ook de bezoeken aan je website kun je meten. Uiteindelijk wil je via je website contact maken met potentiële klanten.

 

Google Analytics en Google Search Console

Ooit dacht ik dat ik niet hoefde te weten hoe druk mijn site wordt bezocht, maar het blijkt erg leuk om te zien dat het verkeer naar je website opeens drukker wordt naarmate je actiever bent op sociale media. Eer van je werk dus, altijd fijn.

 

Wat ik dus regelmatig doe, is Google Analytics checken. Ik heb een account dat gekoppeld is aan mijn website en zo kan ik zien hoeveel mensen mijn site bezoeken, waar ze vandaan komen en welke pagina het meest wordt bezocht. En met Google Search Console kun je in een tijdlijn zien in hoeveel en met welke zoekopdrachten je goed wordt gevonden en of dat klikken heeft opgeleverd.

 

Maar hoe pak je dat dan aan?

Allereerst heb je een Google Analytics account nodig.

 

 

 

 

 

 

 

Als je voor het eerst inlogt, wordt je gevraagd om een property aan te maken. Een property is niets anders dan de url van de website waarvan je de statistieken wil bijhouden

 

1. Account aanmaken: Vul je 'Accountnaam' in. Dit mag je eigen naam zijn.

2. Property maken: Vul je 'Propertynaam' in en kies de juiste tijdzone en eventueel valuta (voor een webwinkel).
    Kies voor 'Geavanceerde opties weergeven'.
    Zet het schuifje aan achter 'Een Universal Anlytics-property maken'.
    Vul de 'Website -URL' in. Belangrijk: kies daarbij voor https://www.domeinnaam. (met na de laatste punt de extensie bijvoorbeeld nl of com)
    Kies voor 'Alleen een Universal Analytics-property maken'.

3. Over uw bedrijf: vul de bedrijfsinformatie in.

 

En kies als laatst voor 'Maken'.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om Google Analytics te kunnen gebruiken, moet je de serviceovereenkomst nog accepteren.

Klik en ga akkoord!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beheeromgeving

Je hebt nu een Google Analytics account. Het account moet nog wel verbonden worden met je website.

Je hebt hiervoor beheerdersrechten nodig op je website. Heb je die niet laat dit dan de beheerder van je website (websitebouwer) doen.

 

Ga naar de beheeromgeving of laat dit doen en zoek Statistieken op.

Klik hier op 'Verbinden met Google' en log in met je Google account.

Kies het juiste profiel uit de lijst en klik op 'opslaan'!

Bij het kiezen van het profiel krijg je soms de optie om aan te geven dat het om een Universal Analytics account gaat. Vink deze aan als je je Google Analytics account na april 2014 hebt aangemaakt.

Je website is nu verbonden met Google Analytics, en statistieken over je bezoekers zullen vanaf dit moment worden bijgehouden.

 

En dan is het wel een aantal dagen geduld oefenen. Het duurt namelijk even voordat Google Analytics statistieken heeft verzameld om te tonen.

 

Met Google Search Console wordt het echt leuk

Ga naar Google search Console (search.google.com/search-console) en vul hier ook je property in. Je krijgt een trackingcode die je in de beheeromgeving van je website in moet vullen. (Vraag ook hier eventueel je websitebouwer dit te doen.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de grafiek hierboven zie je een stijgende lijn in het aantal keren dat Google je site toont in iemands zoekopdracht (paarse lijn). Dat hoeft niet per se op plaats nummer 1 te zijn in de lijst die iemand ziet. De blauwe lijn geeft het aantal klikken weer in dit geval op mijn site url. Ik kan in de grafiek wel zien wanneer ik actiever ben geworden op social media.

Search Console geeft je ook uitgebreide informatie over de zoekopdrachten waarop je gevonden wordt en welke pagina's het beste scoren. Maar ook hier is het een tijdje geduld hebben voor de resultaten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je ziet hierboven dat als je zoekt op 'dtp waalwijk' marjaworks.nl vaak vertoond wordt en op een hoge plaats (gemiddeld plaats 4 of 5 ) in de zoekresultaten terechtkomt. Search Console geeft je echt informatie waar je wat mee kunt. Als je namelijk weet waar mensen op zoeken, kun je met die zoektermen ook weer landingspagina's aanmaken, zodat je hoger in de zoekresultaten terechtkomt.

 

Zaken als het aantal interne en externe links zorgen ook voor een betere vindbaarheid in Google en ook daar kan Search Console je informatie over geven.

 

Terug naar blogs

 

 

Wat vind je van deze informatie? Laat het me weten bij de reacties hieronder en als je nog vragen hebt, stuur me een e-mail en ik ga kijken hoe ik je kan helpen.

 

Whatsapp business

KvK 18129944

BTW NL 001.252.818 B88

De statistieken van Instagram geven me zodra ik dat wil weten de cijfers. Heb ik meer volgers deze week en hoe zit het met de betrokkenheid van die volgers? Goed om te weten, want ik kan mijn strategie erop aanpassen. Marketing is geen doel op zich, maar een middel om een doel te bereiken en de cijfers geven weer of dat lukt. Ook de bezoeken aan je website kun je meten. Uiteindelijk wil je via je website contact maken met potentiële klanten.

 

Google Analytics en Google Search Console

Ooit dacht ik dat ik niet hoefde te weten hoe druk mijn site wordt bezocht, maar het blijkt erg leuk om te zien dat het verkeer naar je website opeens drukker wordt naarmate je actiever bent op sociale media. Eer van je werk dus, altijd fijn.

 

Wat ik dus regelmatig doe, is Google Analytics checken. Ik heb een account dat gekoppeld is aan mijn website en zo kan ik zien hoeveel mensen mijn site bezoeken, waar ze vandaan komen en welke pagina het meest wordt bezocht. En met Google Search Console kun je in een tijdlijn zien in hoeveel en met welke zoekopdrachten je goed wordt gevonden en of dat klikken heeft opgeleverd.

 

Maar hoe pak je dat dan aan?

Allereerst heb je een Google Analytics account nodig.

 

 

 

 

 

 

 

Als je voor het eerst inlogt, wordt je gevraagd om een property aan te maken. Een property is niets anders dan de url van de website waarvan je de statistieken wil bijhouden

 

  1. Account aanmaken: Vul je 'Accountnaam' in. Dit mag je eigen naam zijn.
  2. Property maken: Vul je 'Propertynaam' in en kies de juiste tijdzone en eventueel valuta (voor een webwinkel).
    Kies voor 'Geavanceerde opties weergeven'.
    Zet het schuifje aan achter 'Een Universal Anlytics-property maken'.
    Vul de 'Website -URL' in. Belangrijk: kies daarbij voor https://www.domeinnaam. (met na de laatste punt de extensie bijvoorbeeld nl of com)
    Kies voor 'Alleen een Universal Analytics-property maken'.
  3. Over uw bedrijf: vul de bedrijfsinformatie in.

 

En kies als laatst voor 'Maken'.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om Google Analytics te kunnen gebruiken, moet je de serviceovereenkomst nog accepteren.

Klik en ga akkoord!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beheeromgeving

Je hebt nu een Google Analytics account. Het account moet nog wel verbonden worden met je website.

Je hebt hiervoor beheerdersrechten nodig op je website. Heb je die niet laat dit dan de beheerder van je website (websitebouwer) doen.

 

Ga naar de beheeromgeving of laat dit doen en zoek Statistieken op.

Klik hier op 'Verbinden met Google' en log in met je Google account.

Kies het juiste profiel uit de lijst en klik op 'opslaan'!

Bij het kiezen van het profiel krijg je soms de optie om aan te geven dat het om een Universal Analytics account gaat. Vink deze aan als je je Google Analytics account na april 2014 hebt aangemaakt.

Je website is nu verbonden met Google Analytics, en statistieken over je bezoekers zullen vanaf dit moment worden bijgehouden.

 

En dan is het wel een aantal dagen geduld oefenen. Het duurt namelijk even voordat Google Analytics statistieken heeft verzameld om te tonen.

 

Met Google Search Console wordt het echt leuk

Ga naar Google search Console (search.google.com/search-console) en vul hier ook je property in. Je krijgt een trackingcode die je in de beheeromgeving van je website in moet vullen. (Vraag ook hier eventueel je websitebouwer dit te doen.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In de grafiek hierboven zie je een stijgende lijn in het aantal keren dat Google je site toont in iemands zoekopdracht (paarse lijn). Dat hoeft niet per se op plaats nummer 1 te zijn in de lijst die iemand ziet. De blauwe lijn geeft het aantal klikken weer in dit geval op mijn site url. Ik kan in de grafiek wel zien wanneer ik actiever ben geworden op social media.

Search Console geeft je ook uitgebreide informatie over de zoekopdrachten waarop je gevonden wordt en welke pagina's het beste scoren. Maar ook hier is het een tijdje geduld hebben voor de resultaten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Je ziet hierboven dat als je zoekt op 'dtp waalwijk' marjaworks.nl vaak vertoond wordt en op een hoge plaats (gemiddeld plaats 4 of 5 ) in de zoekresultaten terechtkomt. Search Console geeft je echt informatie waar je wat mee kunt. Als je namelijk weet waar mensen op zoeken, kun je met die zoektermen ook weer landingspagina's aanmaken, zodat je hoger in de zoekresultaten terechtkomt.

 

Zaken als het aantal interne en externe links zorgen ook voor een betere vindbaarheid in Google en ook daar kan Search Console je informatie over geven.

 

Terug naar blogs

 

 

Wat vind je van deze informatie? Laat het me weten bij de reacties hieronder en als je nog vragen hebt, stuur me een e-mail en ik ga kijken hoe ik je kan helpen.