Web
Analytics

MEER BEZOEKERS NAAR JE SITE, HOE DAN?

SEO deel 1

Je hebt een mooie en duidelijke website, maar de bezoekers blijven weg.

De meeste mensen zoeken met Google naar het product of de dienst die jij levert en Google ziet je niet staan. Start met SEO (Search Engine Optimization).

 

Je wordt natuurlijk direct beter gevonden als je een Google advertentiecampagne start, maar dat bedoel ik niet meteen met SEO. Je wilt  organisch, dat wil zeggen zonder advertentie,  beter gevonden worden.

 

Meten is weten

Hoe weet je of je wel of niet goed wordt gevonden? Misschien zoek je jezelf of je dienst/product weleens met Google en zie je je bedrijfsnaam terug op een verre pagina van de zoekresultaten. Zoek je dan op je eigen naam of voeg je een plaatsnaam toe dan hang je al niet meer zo onderaan.

 

Maar hoe weet je nu hoe je potentiële klanten zoeken?

Er zijn bedrijven die dat tot in de puntjes en tegen kosten voor je uitzoeken, maar je kunt zelf ook al veel doen zonder het grof geschut in te schakelen.

 

Begin met Google Analytics te koppelen aan je site. Je komt dan al veel te weten, bijvoorbeeld  hoe je website presteert op een mobiele telefoon en of hij snel geladen wordt. Wat is het percentage bezoekers van je website dat een pc gebruikt tegenover de mobiele gebruikers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo kun je in de eerste afbeelding precies zien op welke dagen ik bijvoorbeeld actief ben geweest op social media. Op dat moment zie je dat mijn site meer bezocht wordt vanaf een social kanaal. De tweede afbeelding laat zien dat een stijgend aantal bezoekers van mijn site gebruik maakt van een mobiele telefoon.

Dat betekent dat het steeds belangrijker wordt dat mijn site op een mobiele telefoon goed te lezen en te gebruiken is.

 

Google search console is de volgende stap. Ook daaraan koppel je je site en je kunt zien waar mensen zoal op zoeken, of jij op die zoekopdracht wordt gevonden en op welke pagina van de zoekresultaten je zichtbaar wordt.

 

Voor de resultaten van search console moet je geduld hebben. En ook de resultaten van je acties zie je pas over een lange tijd (lees: een paar maanden) terug in de grafiekjes die search console laat zien.

 

Wat kun je doen met de meetresultaten?

Al die resultaten, ik geef toe het is nogal droge kost, maar met de zoekvragen die search console je geeft, kun je echt wat doen. Zorg dat ze terugkomen in de teksten op, in eerste instantie je home page. Zorg dat de titels die erop staan ook echt de tag <HEAD> mee hebben gekregen en de belangrijkste zoekopdracht(en) moet(en) in de paginatitel staan. Zorg wel dat de tekst een lopend en logisch geheel blijft, dus niet in een zin vijf keer dezelfde zoekopdracht terug laten komen, want dat ziet Google en die laat zich niet foppen en zet je zomaar op een zwarte lijst. Ook de alternatieve teksten voor de afbeeldingen kunnen gerelateerd zijn aan een zoekopdracht.

 

De tekst op je pagina moet verder een behoorlijke lengte hebben (300 woorden), wil Google het als een serieuze optie zien om hoog in de ranking te plaatsen.

 

Het is een begin, maar regelmatig zoekopdrachten checken en teksten aanpassen levert op den duur resultaat op.

 

In een volgend blog behandel ik wat je nog meer kunt doen met SEO zoals:

 

Link building

Bloggen en

Gastblogs schrijven

 

 

 

@ Studio Marja van de Ven

Verdistraat 52

5144 XS Waalwijk

Je hebt een mooie en duidelijke website, maar de bezoekers blijven weg.

De meeste mensen zoeken met Google naar het product of de dienst die jij levert en Google ziet je niet staan. Start met SEO (Search Engine Optimization).

 

Je wordt natuurlijk direct beter gevonden als je een Google advertentiecampagne start, maar dat bedoel ik niet meteen met SEO. Je wilt  organisch, dat wil zeggen zonder advertentie,  beter gevonden worden.

 

Meten is weten

Hoe weet je of je wel of niet goed wordt gevonden? Misschien zoek je jezelf of je dienst/product weleens met Google en zie je je bedrijfsnaam terug op een verre pagina van de zoekresultaten. Zoek je dan op je eigen naam of voeg je een plaatsnaam toe dan hang je al niet meer zo onderaan.

 

Maar hoe weet je nu hoe je potentiële klanten zoeken?

Er zijn bedrijven die dat tot in de puntjes en tegen kosten voor je uitzoeken, maar je kunt zelf ook al veel doen zonder het grof geschut in te schakelen.

 

Begin met Google Analytics te koppelen aan je site. Je komt dan al veel te weten, bijvoorbeeld  hoe je website presteert op een mobiele telefoon en of hij snel geladen wordt. Wat is het percentage bezoekers van je website dat een pc gebruikt tegenover de mobiele gebruikers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo kun je in de eerste afbeelding precies zien op welke dagen ik bijvoorbeeld actief ben geweest op social media. Op dat moment zie je dat mijn site meer bezocht wordt vanaf een social kanaal. De tweede afbeelding laat zien dat een stijgend aantal bezoekers van mijn site gebruik maakt van een mobiele telefoon.

Dat betekent dat het steeds belangrijker wordt dat mijn site op een mobiele telefoon goed te lezen en te gebruiken is.

 

Google search console is de volgende stap. Ook daaraan koppel je je site en je kunt zien waar mensen zoal op zoeken, of jij op die zoekopdracht wordt gevonden en op welke pagina van de zoekresultaten je zichtbaar wordt.

 

Voor de resultaten van search console moet je geduld hebben. En ook de resultaten van je acties zie je pas over een lange tijd (lees: een paar maanden) terug in de grafiekjes die search console laat zien.

 

Wat kun je doen met de meetresultaten?

Al die resultaten, ik geef toe het is nogal droge kost, maar met de zoekvragen die search console je geeft, kun je echt wat doen. Zorg dat ze terugkomen in de teksten op, in eerste instantie je home page. Zorg dat de titels die erop staan ook echt de tag <HEAD> mee hebben gekregen en de belangrijkste zoekopdracht(en) moet(en) in de paginatitel staan. Zorg wel dat de tekst een lopend en logisch geheel blijft, dus niet in een zin vijf keer dezelfde zoekopdracht terug laten komen, want dat ziet Google en die laat zich niet foppen en zet je zomaar op een zwarte lijst. Ook de alternatieve teksten voor de afbeeldingen kunnen gerelateerd zijn aan een zoekopdracht.

 

De tekst op je pagina moet verder een behoorlijke lengte hebben (300 woorden), wil Google het als een serieuze optie zien om hoog in de ranking te plaatsen.

 

Het is een begin, maar regelmatig zoekopdrachten checken en teksten aanpassen levert op den duur resultaat op.

 

In een volgend blog behandel ik wat je nog meer kunt doen met SEO zoals:

 

Link building

Bloggen en

Gastblogs schrijven