Web
Analytics

MEER BEZOEKERS NAAR JE SITE, HOE DAN?

SEO deel 2

Je hebt weleens gehoord van SEO (Search Engine Optimization). Google is zo'n Search Engine en die kijkt naar verschillende zaken op je website die je stuk voor stuk kunt optimaliseren.

 

Er zijn bedrijven die dat SEO voor je doen en daar hangt natuurlijk een kostenplaatje aan, maar je kunt hiervoor ook best wat zelf doen.

 

Linkbuilding is een van die dingen

Linkbuilding is een polulaire SEO-techniek die gebruikt wordt om hoger in de zoekresultaten van Google te eindigen. Maar wat is het en hoe pas je het toe?

 

Zoals de naam als zegt, is het het bouwen van extra links die verwijzen naar jouw site, de zogenaamde backlinks. Met backlinks zegt de website die naar jou verwijst als het ware dat jouw website betrouwbare informatie bevat. Als het relevante links zijn, dus als ze iets te maken hebben met de inhoud van jouw site, honoreert Google dat. Hoe meer relevante links hoe meer autoriteit je krijgt.

Daarnaast moet ook de interne linkstructuur van je website zo optimaal mogelijk zijn opgebouwd. Dat wil zeggen hij moet een hiërarchische opbouw hebben die voor elke bezoeker meteen duidelijk is.

 

Allerleerst de interne linkstructuur

De navigatiestructuur van je site moet dus helder zijn. Bezoekers moeten vrijwel meteen kunnen zien waar ze naartoe kunnen klikken via een eenvoudig menu. En dat menu moet ook nog op een logische plek staan, bovenaan de site meestal.Je moet het de bezoeker vooral makkelijk maken zijn of haar weg te vinden op je site, want anders haakt-ie af.

Vergelijk het met reizen met het openbaar vervoer. Op een station of bij een bushalte moeten duidelijke borden staan met reisdoelen en de haltes of stops ertussen. Wie heeft het niet een keer meegemaakt dat hij in de verkeerde trein zat.... Erg frustrerend.

In de regel wordt ook aangehouden dat bezoekers niet meer dan 2 keer hoeven te klikken voordat ze bij de gewenste content zijn. Bij grote webshops ligt dat iets anders en die maken gebruik van filters. Je ziet dan niet alle kleding op je scherm verschijnen maar bijvoorbeeld alleen de dameskleding in maat 40 en in een bepaalde prijsklasse. Alles om het vinden van de juiste content te vergemakkelijken.

 

De hiërarchie van je website is niet alleen belangrijk voor de bezoeker, maar ook voor de crawlers (bots) van Google. Teruglinken van een productpagina naar een algemene pagina zorgt er bijvoorbeeld voor dat Google die algemene pagina belangrijker gaat vinden. Het moge duidelijk zijn: hoe overzichtelijker de navigatie hoe sneller ook Google de hiërarchie snapt en hoe beter je gevonden wordt.

Je kunt de interne linkstructuur (en nog meer) van je site checken met de gratis screaming frog spider tool

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De interne linkstructuur van je website heb je zelf (of jij samen met je websitebouwer) in de hand, dus dit is eigenlijk ook het eerste dat je zonder veel problemen zelf kunt regelen en in de gaten kunt houden.

 

Externe links ofwel backlinks

Links dus die vanaf een andere website verwijzen naar jouw website. Het zijn eigenlijk een soort aanbevelingen voor Google. Met backlinks krijg je meer autoriteit.

 

Voor backlinks moet je iets meer moeite doen dan voor interne links, alhoewel.... Ik checkte laatst de backlinks naar mijn eigen site met ahrefs en kwam erachter dat mijn url (marjaworks.nl) voorkwam op een startpagina voor gokkers. Weliswaar was het een NOFOLLOW-link, waarover later meer, maar toch heb ik deze mensen vriendelijk doch dringend verzocht de link weg te halen. Ik wil niet gelieerd zijn aan gokken met mijn website. Hoe die link daar gekomen is, het is me nog een raadsel.

Houd bij backlinks het principe less is more in de gaten. Beter 5 kwalitatief goede links dan 30 links die van mindere kwaliteit zijn (zoals die gokkerslink die ik eerder noemde). De relevantie bij deze gokkerslink is voor mijn website helemaal zoek en deze link zal me dus meer schade dan goed doen.

 

Met ahrefs kun je kijken welke backlinks er naar jouw domein verwijzen. Doe je deze controle dan kun je ook zien welke backlinks NOFOLLOW zijn en en welke DOFOLLOW. Ofwel de eerstgenoemde verwijst niet meteen naar jouw domein en zal dus in theorie door Google worden genegeerd. Ik zeg in theorie, want het blijkt dat Google verwacht dat niet alle backlinks naar je site direct gevolgd kunnen worden. Dit omdat je namelijk ook backlinks kunt kopen. En als je dat doet belazer je de boel natuurlijk. Het is bovendien zo dat als bezoekers zo geïnteresseerd zijn in de link en hem kopiëren en plakken in hun browser ze er toch wel komen. Google weegt die NOFOLLOW links dus toch wel mee bij het bepalen van je autoriteit ofwel belangrijkheid.

Om het niet al te ingewikkeld te maken: Zorg voor links van goede kwaliteit en een paar NOFOLLOW links horen daarbij.

 

Hoe haal je nu die backlinks binnen?

Blijf op de hoogte van ontwikkelingen binnen je branche en als er iets nieuws te melden valt, publiceer er dan over. Zo zullen mensen als eerste naar jouw website of artikel op je site of in social media doorverwijzen als de originele bron. En al die doorverwijzingen zijn weer backlinks.

 

Gastblogs schrijven

Ga gastbloggen ofwel schrijf een blog voor een ander bedrijf. Dit gaat zeker werken als jij de expert bent op een bepaald gebied. Benader grote bedrijven of juist beginnende bedrijven of een vakvereniging en deel je kennis. De bedrijven zijn blij met de extra content en het enige dat je ervoor terug wilt hebben is de link naar je site.

Waak er wel voor om alleen nog maar bezig  te zijn met het schrijven van gratis blogs, want dan kom je niet meer aan werken toe.

 

Schrijf linkwaardige content die informatief is of waarmee je mensen iets leert. Zorg dat de tekst van waarde is voor andere websites om naartoe te linken.

 

Link building

 

Jouw zoekopdrachten

 

 

 

@ Studio Marja van de Ven

Verdistraat 52

5144 XS Waalwijk

Je hebt een mooie en duidelijke website, maar de bezoekers blijven weg.

De meeste mensen zoeken met Google naar het product of de dienst die jij levert en Google ziet je niet staan. Start met SEO (Search Engine Optimization).

 

Je wordt natuurlijk direct beter gevonden als je een Google advertentiecampagne start, maar dat bedoel ik niet meteen met SEO. Je wilt  organisch, dat wil zeggen zonder advertentie,  beter gevonden worden.

 

Meten is weten

Hoe weet je of je wel of niet goed wordt gevonden? Misschien zoek je jezelf of je dienst/product weleens met Google en zie je je bedrijfsnaam terug op een verre pagina van de zoekresultaten. Zoek je dan op je eigen naam of voeg je een plaatsnaam toe dan hang je al niet meer zo onderaan.

 

Maar hoe weet je nu hoe je potentiële klanten zoeken?

Er zijn bedrijven die dat tot in de puntjes en tegen kosten voor je uitzoeken, maar je kunt zelf ook al veel doen zonder het grof geschut in te schakelen.

 

Begin met Google Analytics te koppelen aan je site. Je komt dan al veel te weten, bijvoorbeeld  hoe je website presteert op een mobiele telefoon en of hij snel geladen wordt. Wat is het percentage bezoekers van je website dat een pc gebruikt tegenover de mobiele gebruikers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo kun je in de eerste afbeelding precies zien op welke dagen ik bijvoorbeeld actief ben geweest op social media. Op dat moment zie je dat mijn site meer bezocht wordt vanaf een social kanaal. De tweede afbeelding laat zien dat een stijgend aantal bezoekers van mijn site gebruik maakt van een mobiele telefoon.

Dat betekent dat het steeds belangrijker wordt dat mijn site op een mobiele telefoon goed te lezen en te gebruiken is.

 

Google search console is de volgende stap. Ook daaraan koppel je je site en je kunt zien waar mensen zoal op zoeken, of jij op die zoekopdracht wordt gevonden en op welke pagina van de zoekresultaten je zichtbaar wordt.

 

Voor de resultaten van search console moet je geduld hebben. En ook de resultaten van je acties zie je pas over een lange tijd (lees: een paar maanden) terug in de grafiekjes die search console laat zien.

 

Wat kun je doen met de meetresultaten?

Al die resultaten, ik geef toe het is nogal droge kost, maar met de zoekvragen die search console je geeft, kun je echt wat doen. Zorg dat ze terugkomen in de teksten op, in eerste instantie je home page. Zorg dat de titels die erop staan ook echt de tag <HEAD> mee hebben gekregen en de belangrijkste zoekopdracht(en) moet(en) in de paginatitel staan. Zorg wel dat de tekst een lopend en logisch geheel blijft, dus niet in een zin vijf keer dezelfde zoekopdracht terug laten komen, want dat ziet Google en die laat zich niet foppen en zet je zomaar op een zwarte lijst. Ook de alternatieve teksten voor de afbeeldingen kunnen gerelateerd zijn aan een zoekopdracht.

 

De tekst op je pagina moet verder een behoorlijke lengte hebben (300 woorden), wil Google het als een serieuze optie zien om hoog in de ranking te plaatsen.

 

Het is een begin, maar regelmatig zoekopdrachten checken en teksten aanpassen levert op den duur resultaat op.

 

In een volgend blog behandel ik wat je nog meer kunt doen met SEO zoals:

 

Link building

Jouw zoekopdrachten